10 tips til markedsføring av konferansen

Gruppe-som-planlegger-markesføring-av-konferanser-2
I denne artikkelen vil vi guide deg igjennom hvordan du kan lykkes med markedsføringen av ditt kommende arrangement. Se spennende verktøy punkt 3!

Markedsføringsfaget utvikler seg hele tiden og det dukker stadig vekk opp nye medier og flater å annonsere på. Det å skape og tilrettelegge for en konferanse er ikke bare en investering i tid, men også i penger. Les denne artikkel og få 10 tips til markedsføring av konferansen.

Vi skal se nærmere på de følgende punktene: 

Finn rett målgruppe
Kommunikasjonsplan for konferansen
Innholdsmarkedsføring med wow-effekt (Digitale verktøy)
Markedsføring i sosiale medier
Early bird billetter
Blogg med gjestebloggere
Sponsorer
E-postmarkedsføring 
Motiver med nyhetsbrev
Influencer marketing
Pressemeldinger

1.  Finn rett målgruppe

Start med å skape en forståelse av hvem målgruppen til konferansen din er, og bygg deretter et publikum basert på denne forståelsen. Lag en komplett beskrivelse av din målgruppe: 

Navn, alder, demografi, interesser, jobbeskrivelse, hvilke plattformer (sosiale medier, nyhetskanalaler) og personlige mål/utfordringer.

Sistnevnte bør inngå i hvorfor delta på konferansen. Hva dekker denne konferansen av dine målgruppers utfordringer eller ønsker. Alt av innhold som skapes før konferansen skal inngå med tanke på den definerte målgruppen. 

Når målgruppen er satt bør en kommunikasjonsplan på plass, som tar oss videre til neste punkt. 

To-som-jobber-med markedsføring av konferanse
Lag en samlet plan for alt innhold til markedsføringen av konferansen – denne bør deles med alle innvolverte.

2.  Kommunikasjonsplan for konferansen

Lag en strategi for innhold med en kommunikasjonsplan. Planen skal omfavne de ulike målgruppene som: deltagere, foredragsholder, medier og andre eksterne samarbeidspartnere. Hva skal du si og når? Samle alt av informasjon og gjør den tilgjengelig for alle involverte. 

Kommunikasjonsplanen inneholder mer enn kun markedsføringen:
• budsjett 
• Kjøreplan – last ned vår plan med tidsplan
–  SoMe plan, publisering og annonsering
–  Influencer marketing
– pressemeldinger
– nyhetsbrev
– andre aktiviteter
– effektanalyse
• spørreundersøkelse
• Early bird billetter (se også punkt 5)

Denne planen utvikles over tid og benyttes både før, under og etter arrangementet.

Last ned din gratis guide til planlegging av konferansen, seminar eller eventet.

Kvinne som jobber med markedsføring av konferansen
Benytt plattformer som har gratisløsninger for innholdsmarkedsføring. Dette er gode plattformer som hjelper deg med markedføring av konferansen.

3.  Innholdsmarkedsføring med wow-effekt

I dag er det mange plattformer med gode verktøy. Ferdige maler som enkelt kan benyttes og som i tillegg er gratis. Skap begeistring med de riktige verktøyene. Her er en samlet liste over nettsteder som gir god hjelp. Her er noen godbiter du ikke ønsker å gå glipp av:

Canva 

Dette er nettstedet for alt av maler. Denne plattformen har grafikk for sosiale medier, presentasjoner, plakater, dokumenter og annet visuelt innhold. Det er tilgjengelig på nett og mobil, og integrerer millioner av bilder, skrifter, maler og illustrasjoner.

Gå til nettstedet: canva.com 

Befunky

På dette nettstedet kan du editere bilder, lage grafikk med ferdigmaler eller collager.  

Velg mellom Stock images eller egne bilder. Et enormt stort arkiv med maler for sosiale medier poster, visittkort, brosjyrer, flyers, posters og masse mer. 

Gå til nettstedet: befunky.com

Wista.com/soapbox 

Her slipper du investere i dyrt kamerautstyr og redigeringsverktøy. 

Dette er verktøyet for å lage egne promoteringsvideoer for den kommende konferansen. Be dine foredragsholdere lage egne videoer fra kontoret. Med Soapbox kan du ta opptak, editere og dele dine videoer på få minutter. 

Test ut og se gjerne demo: https://wistia.com/soapbox

Animoto.com – lag animasjoner

Enkel bruk med drag`n drop verktøy for ferdigstilte animasjoner. Lag innhold fra ferdigmaler med egne bilder, videoer, tekst og farger, eller du kan benytte deg av og illustrasjoner i plattformen. 

Lag din egen animasjon: https://animoto.com/builder/templates

Walls.io – del SoMe hashtags

Dette er et intelligent verktøy som samler innlegg fra sosiale mediekanaler. Gjelder for LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram og mange flere. Walls lar deg tilpasse innholdet ved at du velger ut de #hastags du ønsker å følge og vise. Lag din egen hastag for din konferanse å vis på skjerm. 

Les mer om plattformen: https://walls.io

Pixabay.com 

En herlig plattform med masse godbiter innen bilder, illustrasjoner, vektor filer og videoer. Vi snakker mer enn 2.7 millioner bilder som du har gratis tilgang til.

Gå til nettstedet: https://pixabay.com/no/

Infogram.com 

Her kan du lage egne infografikk med ferdige maler som du endrer med farger, illustrasjoner, bilder og masse mer. Forholdsvis enkelt å bruke, men du må sette deg inn i plattformen og hvordan den brukes.

Lag din egen infografikk: https://infogram.com/app/#/library

Google presentasjoner

Med denne plattformen kan du og dine kollegaer jobbe på samme presentasjon, slik at alle har den nyeste versjonen. Rediger og lag proffe presentasjoner for din konferanse.

Lenke til nettsiden: Google Presentasjoner

Flaticon 

Dette er en av de største databaser med gratis ikoner for nedlastning. Velg mellom PNG, SVG, EPS, PSD eller animerte formater. 

Sjekk ut plattformen her: https://www.flaticon.com/

Når innholdet er lagd bør det deles i egne kanaler. Dette tar oss videre til neste punkt om markedsføring i sosiale medier. 

Kvinne-med-sosiale-medier-på-PC
Velg ut en egen #hastag for konferansen for deling av innhold.

4.  Markedsføring i sosiale medier 

Sosiale medier (SoMe) bør være en del av din markedsføringsstrategi for konferansen. Publiser innhold som program og foredragsholdere. Bruk videomarkedsføring og sett opp små teasere som promoteres med betalt annonsering. Med egen #hastag for konferansen kan deltagere dele egne bilder og innlegg.  

Dette er de mest brukte kanalene: 

Facebook: den største kanalen for promotering av eventer. Dette er også den mest brukte kanalen i Norge. Promoter eventet med egen arrangementside. Del innhold og lag hypermålrettede annonser med speilpublikum fra besøkende på event-nettsiden. Enkelt å livestreame fra.

Instagram: er en del av Facebook og det vil være lett for deg å promotere eventet ditt på begge plattformene. Plattformen har færre verktøy enn Facebook, men tilbyr en mye høyere organisk rekkevidde. 

Twitter: Når det gjelder promotering av eventer, så er Twitter en plass mellom Facebook og Instagram på skalaen. Det kan legges ut innhold, annonseres, livestreame og bruke hashtags. 

Linkedin: passer best til B2B markedsføring. Promoter eventet både fra din personlige profil og bedriftsprofilen. Slik settes et LinkedIn event opp. Benytt event-hashtag og kombiner den med andre populære tags. Legg ut sitater og livestream. 

Pinterest: populært blant det kvinnelige publikum og en undervurdert plattform. Bruke riktige nøkkelord for god SEO på tavlen, del bilder og videoer. Lag SlideShare lysbildefremvisning og lag en gruppe-tavle for å engasjere deltagere og samarbeidspersoner.

YouTube: noe begrenset i forhold til funksjoner, men passer ypperlig til promoteringsvideoer. Denne plattformen eies av Google og kan derfor nå ut til målgrupper basert på søk. Livestreaming og kontakt med deltagere via SuperChat.  

TikTok: begrenset i forhold til funksjoner, men passer fint for promoteringsvideoer. 

Fokuser på de kanalene målgruppen befinner seg og post jevnlig. Tips: lag en «vinn billetter konkurranse» eller del informasjon om Early bird billetter for å nå ut til flere. Les mer om Early bird billetter i neste punkt. 

Last ned din gratis guide til planlegging av konferansen, seminar eller eventet.

Glad-mann-som-ser-på-PC
Øk salget med “Early bird” billetter som en del av prisstrategien.

5.  Early bird til konferansen

En god prisstrategi kan være å benytte seg av Early bird billetter. Det vil si at billetten kan fås til rabattert pris i en tidlig fase, før den blir solgt til vanlig pris. Det høres kanskje ulogisk ut å få rabatt fra start, men dette kan være med på å øke salget av billetter på lang sikt. 

De fleste liker å gjøre en god deal og sikre seg en økonomisk fordel. Pass på å legge inn en tidsfrist for tilbudet. Det vil skape en følelse for at deltagerne må handle raskt for å benytte seg av tilbudet. 

Kvinne-som-blogger-på-PC
Foreslå gjesteblogging hos samarbeidspartnere for å nå nytt publikum.

6.  Blogg med gjestebloggere

Skriv om arrangementet på nettstedet og del til sosiale medier. Innleggene bør være knyttet til den bransjen som representeres og det bør alltid være en «call to action» på slutten av hvert innlegg. I denne forbindelse bør det være kjøp billett knapp. 

Inviter til gjesteblogging. Benytt deg av nettverket ditt, eller foreslå dette for foredragsholdere og samarbeidspartnere. Sponsorer kan sitte på eget materiell som kan deles eller skrives om. 

Dette er også en teknikk du som arrangør kan bruke. Vær gjesteblogger på innlegg til andre i bransjen og kanskje det kan være en innfallsvinkel for å knytte kontakt med nye samarbeidspartnere. 

Last ned din gratis guide til planlegging av konferansen, seminar eller eventet.

Partnere-som-tar-hverandre-i-hånden
Det kan ta tid å skaffe sponsorer, så ha tålmodighet.

7.  Skaff deg sponsorer

Prøv å få med deg sponsorer i en tidlig fase. Dette kan være en fin måte å øke budsjettet til konferansen på. Legg en strategi for hvordan dette arrangementet kan være verdiøkende for andre selskaper. 

Ikke gi opp om de ikke blir begeistret med en gang. Enkelte selskaper holder øye med fremdriften på nettside og SoMe før de vurdere konferansen og en sponsoravtale. 

Nyhetsbrev-på-PC
Markedsføring via nyhetsbrev er en av de rimeligste markedsføringskanalene.

8.  E-postmarkedsføring med nyhetsbrev

E-postmarkedsføring er et viktig redskap i kampen om oppmerksomhet. Dine nettsider er som regel en av de første måtene dine deltagere finner deg på. Derfor bør det være en enkel og synlig måte for påmelding til nyhetsbrevet. 

Send jevnlige e-poster med faglig innhold, program, blogginnlegg og andre teasere. Det handler om å pirre nysgjerrigheten og motivere deltagere til å melde seg på med korte tekster. 

Innholdet bør også deles med samarbeidspartnere og foredragsholdere. Sett opp ferdige promoteringstekster til dette formålet.   

Influencer-som-markedsforer-seg-på-mobil
Eksempelvis kan linker til billettsalg måles for å se påvirkning influencer har.

9.  Influencer marketing

For å lykkes med markedføringen av konferansen kan du få drahjelp av influencere, men et godt forarbeid må gjøres. Målet bør være at dette skal være gunstig for begge parter. 

Hvem er målgruppen de forskjellige influncerne når ut til og hvor mange? Dette må også måles opp mot merkevareaffiniteten. I tillegg må brand safty, omdømme og dekningsgrad vurderes. Denne typen samarbeid går som oftest via byråer og egne managere. 

10.  Pressemeldinger

En omtale på redaksjonell plass har større troverdighet og verdi enn annonsert innhold. For å få positiv medieomtale må innholdet være mer enn kun selvskryt, det må fange journalistens oppmerksomhet. 

En god pressemelding skal gi journalisten lyst til å vite mer om saken. Den skal være kort og rett på sak slik at nyhetspoenget kommer tydelig frem. Legg alltid ved gode bilder, videoer eller illustrasjoner. 

Håper dette var nyttig informasjon for markedsføringen av konferansen.
Ønsker du å vite mer om generell planlegging av konferanse, så har vi satt opp en e-bok med nyttig innhold. Last den gjerne ned gratis. 

Guide-for-planlegging-av-konferanse

Ønsker du å kontakte oss i forbindelse med eventer, eller har du spørsmål? Ta gjerne kontakt via dette skjema, så kontakter vi deg:

Vi kan skreddersy løsning etter ditt behov!

KONTAKT OSS FOR PRISFORESPØRSLER OG MER INFORMASJON

intervjue med Erik Bay Christensen

Erik Bay Christensen

Erik har jobbet lenge i bransjen 
og brenner for å skreddersy arrangementer,
slik at de blir vellykket.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale.

Vi kontakter deg så snart som mulig.